петък, 22 август 2008 г.

Обратно в София: Новият режим на "Синята зона" - тъпо и на тъмно

Тъпо и на тъмно - така можем да определим дейността на столичната администрация по регулиране на движението и паркирането в София.

Какво имам предвид? 24 Юли 2008г.

Един ден след докладите на Европейската комисия и една седмица преди началото на "голямата ваканция" на българите. Идеален момент да прокараш през Общинския съвет спорно, непопулярно и неаргументирано решение. СОС приема промени в Наредба за организация на движението на територията на СО.

Приетите изменения нямат нищо общо с анонсите за премахване на "служебния абонамент", с обещанията за интегрирана система за паркиране в центъра, да не говорим за изграждане на паркинги и ограничаване на автомобилния достъп (единственото решение в перспектива... абе каква ти тук перспектива...).

Голямата "новост" е въвеждането на т.нар. "Префернциално платено паркиране по постоянен адрес" в синята зона, чл. 51 А (нов) от Наредбата:


Раздел 2.3.
(нов - Решение № 460 по Протокол № 17 от 24.07.2008)
Режим на платено преференциално паркиране на ППС по постоянен адрес

Чл. 51а. (1) На улици и площади – общинска собственост, с въведен режим за кратковременно платено паркиране “Синя зона”, кметът на СО със заповед може да въвежда режим на платено преференциално паркиране на ППС по постоянен адрес на собствениците им.
(2) Собственици на ППС, живущи по постоянен адрес на улици или площади с въведен режим за кратковременно платено паркиране „Синя зона", имат право да паркират в тази зона в близост до постоянния си адрес по посока на движението в сектора, ограничен от най-близките пресечни улици, а за живеещите на пешеходни зони - по пресечните улици.
(3) Паркирането по ал. 2 става само с винетен стикер, който предоставя правото за ползване на режима на платено преференциално паркиране. Видът на винетните стикери, задължителната информация, съдържаща се в тях и зоната на паркиране на ППС са указани в приложение № 14.
(4) Правото по ал. 2 се прилага за 1 /един/ автомобил на жилище.
(5) Винетен стикер не се издава на лица притежаващи място за паркиране или гаражна клетка в урегулирания поземлен имот, на който е постоянния им адрес.
(6) Редът и условията за издаване на винетен стикер по ал. 3 е определен в приложение № 15.
(7) Лицата, желаещи да се възползват от този режим, заплащат еднократно цена на услугата за една година в размер на 70 /седемдесет/ лв. с включен ДДС.
(8) Винетните стикери по ал. 3, удостоверяващи правото на преференциално паркиране на територията на Столична община, се издават, активират, анулират и контролират оперативно от общинското дружество „Паркинги и гаражи" ЕАД по ред и при условия, определени със заповед на кмета на Столична община.

(9) Притежаването на винетен стикер по ал. 3 не отменя съответната санкция при паркиране на ППС в нарушение на ЗДП и НОДТСО.


Този текст урежда ни повече, ни по-малко правото на гражданите да дадат още едни 70 лв., без да получат нищо срещу тях. Текстът на чл. 51 А, алинея 2, който урежда правото на "преференциално" паркиране е напълно неясен, а тълкуван тясно (както със сигурност ще го тълкуват от "Паркинги и гаражи" ЕАД) е абсурдно ограничителен.

Правото да паркираш между "най-близките две пресечки", т.е. в рамките на една пряка, означава междусъседска гражданска война за 2-3 паркоместа, които не са служебен абонамент, инвалидни или входове на двор-гараж. Никой обитател на центъра не се и надява да паркира колата тъкмо в пряката пред дома си, да не говорим, че има отсечки, по които изобщо няма свободни от абонаменти места...

Не става ясно и защо "преференциалното паркиране" се осъществява само по постоянен, а не и по настоящ адрес. Нали целта на понятието настоящ адрес е точно да се насърчи регистрацията на наематели и временно (2-3 години) живеещи по реалния им адрес. Защо да го правят, ако законът не им дава равни права със собствениците на жилища, да кажем?

Не става ясно и защо новият режим е приет набързо, без обществено обсъждане и без аргументация.

А иначе темата не е нова.

Прочетете тук питане до СО от районата организация на ДСБ-Средец, отправено до кмета Борисов преди точно една година, което никога не получи писмен отговор. Отново се потвърждава изводът, че липсата на планиране, липсата на прозрачност и административният хаос са основни характеристики на управлението в София.

Нека да е ясно - не съм против плащането на такса (може би 70 лв. е твърде малко) за абонаментно паркиране в центъра, а против глупавите ограничения за преференции само за една пряка, само за регистрираните по постоянен адрес и най-вече - против тарикатското приемане на безсмислени текстове на тъмно, на парче и без планиране. Прочее, тази наредба няма да реши ничии проблеми и нито един проблем, свързан с паркирането в центъра.

Нужно е стратегическо планиране и решение, валидно поне за няколко години напред.


19 коментара:

  1. Горното е моя лична позиция.

    Позиция на ДСБ-Средец ще има в близките дни.

    Възможно е и да подадем жалба до Върховния административен съд срещу Наредбата.

    ОтговорИзтриване
  2. Браво! Сети се, че имало и ДСБ - Средец.

    ОтговорИзтриване
  3. Анонимен, забрави да споменеш колко яка е Русия. За съжаление в България логичен ход и логичен завършек имат само лошите новини. От години чакам да започне междусъседска война за паркоместа и май общинското ръководство вече даде сигнала!

    ОтговорИзтриване
  4. Много хитър ход на общинския съвет.
    Гражданите щи се бият помежду си, вместо да завардят и набият кмета и обинските съветници.
    Много хитър ход...

    ОтговорИзтриване
  5. "Правото да паркираш между "най-близките две пресечки", т.е. в рамките на една пряка, означава междусъседска гражданска война за 2-3 паркоместа, които не са служебен абонамент, инвалидни или входове на двор-гараж. Никой обитател на центъра не се и надява да паркира колата тъкмо в пряката пред дома си, да не говорим, че има отсечки, по които изобщо няма свободни от абонаменти места"

    Е, какво да правим? Ресурсът - свободните места за паркиране - е ограничен и трябва да се въведат правила за разпределяне на ресурса. Даже може да се сметне, че това е по-добрият въриант, защото ако се въведе системата - преференциално паркиране означава гарантирано право на паркиране - това означава паркират само тези, които имат пари и връзки, че да се доберат до свободните бройки места за паркиране.

    Колкото до това, че се правело "на тъмно" - ами ние сме система на представително управление - избраните на общи избори представителни органи - Народно събрание, общински съвет - правят политика и вземат решения вместо нас по някои (прекалемо много) въпроси. Нито плебисцитната демокрация, нито референдумите са жезнена алтернатива на представителното управление, включително на местно ниво.

    Жалба до Върховния административен съд? Много ми е интересно на какво основание? Във всеки случай, ако не е много нахално, бих помолил когато я пуснете, да я публикувате някъде, че да можем да я гледаме (на сайта на ВАС има само актове на съда и съобщения за призоваванията).

    ОтговорИзтриване
  6. Албърт,

    Никой не спори, че ресурсът - паркоместата - е ограничен. Важна задача на общинската власт е да го увеличи, но не за това е темата.

    Иде реч за две неща.
    Първо, абсурдно е това ограничение да паркираш в рамките на една пряка - това поставя хората в много неравностойно положение. Преките са с различна дължина, натовареност, брой резервирани места. В центъра човек паркира в рамките на 2-3 карета от дома си. Прочее, вечер места в центъра има, горе-долу колкото са колите или малко повече. Т.е. ако се даде възможност да паркираш в квартала си, а не на пряката си, няма да има проблем.

    Второ, тази промяна отдавна се подготвя и винаги е била свързана с премахването на абсурдния "служебен абонамент" (който по същество представлява отдаване на публична общинска собственост под наем, но при заобикаляне на нормите на ЗОбС). Да ама не - общината иска да лапа едновременно от двете схеми. По този начин може цялата пряка пред дома ти да е служебен абонамент, а ти да си плащаш за правото да водиш война за 1 (едно) свободно място.

    За представителното управление - да, хубаво, така е. Но въпросът с паркирането е доста пъти подлаган на обсъждания, публични дискусии и т.н. Проблемът на администрацията е, че нейните предложения нито веднъж не са срещнали подкрепа на такива форуми, а са били предлагани стотина по-добри идеи. И затова в момента, в който може да се очаква най-слаба реакция и най-малко отразяване в медиите, общината си гласува старата версия на наредбата, но още по-лоша.

    За жалбата до ВАС - аз съм сериозен човек, особено в професията си. Жалба ще има, ако има основание за жалба.

    ОтговорИзтриване
  7. @ Радан Кънев

    Не се и съмнявам, че си сериозен човек и адвокат.

    Друго нещо ми хрумна да те питам. Какъв е според тебе характерът на правилата за паркирането, за които става дума - норм. адм. акт или общ адм. акт. Аз мисля, че са норм. адм. акт, но моето схващане за норм. адм. акт е много широко - според мен например норм. адм. акт са и заповедите за обявяване на защитени обекти и въобще всичко, което се простира с мащаб над една махала/нас. място/землище, стига да става дума за (потенциално) неограничен кръг адресати и за неопределен брой случаи.

    Колкото до публичната собственост върху улиците и "наемът" й, трябва да ти кажа, че тези въпроси са едни от най-сложните и граничните между адм. и гр. право. Особено сега след приемането на АПК, когато на адм. съдилища са подсъдни гр. дела за обезщетение за вреди от незаконосъобразни адм. актове/адм. дейност, въпросът на кой съд са подсъдни исковете за обезщетение срещу общината за вреди от пропуснати ползи или щети на личността или имота от непочистени улици например се превръща в топка, която се подхвърля между гр. и адм. съдилища.

    Ще чакаме тълкувателно постановление на ВКС и ВАС или практика на съда за пререкания (смесения петчленен състав по чл. 135, ал. 4 АПК).

    ОтговорИзтриване
  8. Albert,
    На сайта на ВАС има и е имало винаги и жалбите.

    ОтговорИзтриване
  9. @ Belomore

    Пълният текст на жалбите?

    ОтговорИзтриване
  10. А какво да кажем за промените в организацията на движението? Работя на кръстовището на Славянска и Раковски. Често ми се налага да тръгна от там по Раковски към Гурко и там да завивам на ляво. Оказа се, че някакъв малоумник, по незнайно каква причина, е забранил левия завой. Алтернативите да стигнш до стадиона са просто прекрасни:1.Караш по Славянска, на 6-ти септември десен завой, като внимаваш да не не задереш колата на ъгъла и там се задръстваш и чакаш благоволението на идващите от стадиона и от пощата да те пуснат и ти да минеш.
    2.Да завиеш на дясно по гурко, да се вкараш в първата пряка, да обърнеш и си караш после все на право.
    3.Да минеш по жълтите павета до СУ, после до Орлов мост, там десен завой и към Гурко.
    Сигурно има и още, като единия минава и покрай НДК, но няма нужда от повече примери.
    Някой да знае кой е малоумника измислил тази простотия?

    ОтговорИзтриване
  11. Oooo малоумникът си има име.

    Има си и мустаци.

    Не, не говорим за Минко Герджиков - българският агент 007...

    ОтговорИзтриване
  12. Връщам се от морето и съседът ме посреща с уплашен поглед на бебе глиган:
    "Знаеш ли, че до понеделник трябвало да платим 70 лв. за паркирането,
    иначе ще ни глобяват?!", "Не знам." викам, щото ме нямаше месец и кусур
    и си лекувах нервите с нечетене на преса, а телевизия съм гледал откриването
    в Пекин, но за съжаление хванах и някаква война, та за малко лечението ми
    щеше да отиде по дяволите. След доста търсене в нета, успях да стигна до
    заветната инфорнация:"нов - Решение № 460 по Протокол № 17 от 24.07.2008",
    коментирано единствено от Вашия сайт. Понеже съм потърпевш, си позволявам да изкажа
    възмущението си тук, поне да ми олекне на душата. Знам, че нищо не мога да направя срещу
    вятъра на промяната, освен да следя с интерес развитието на междусъседската гражданска война.
    Много ще ми е гот ей сега да се загна да събирам документацията необходима за представяне пред
    общинското дружество „Паркинги и гаражи" ЕАД по ред и при условия,
    определени със заповед на кмета на Столична община, за която заповед тръпна в очакване някой
    да ми я снесе, ако е така любезен. Поглеждам в бъдещето и се виждам горд собственик на Винетен стикер
    с размери 80 мм на 49 мм, изработен от композитен материал
    (хартиен носител, антена с чип, лепилен слой, полиестерен филм и лепилен слой),
    съдържащ задължителната информация - герба на СО. Прибирам се от бачкане,
    благодарение на което съм си го платил /идейно хрумване, авторско изпълнение, одобряване, гласуване,
    въвеждане, конкурсно избиране на фирма изпълнител и т.н./.
    Тук отварям друга скоба за да кажа колко се фукам с "чип с антенка". Та карам си аз и навлизам в заветната зона
    в близост до постоянния ми адрес по посока на движението в сектора, ограничен от най-близките пресечни улици - там местата
    за паркиране като изключим служебните абонаменти и инвалидни такива са точно 7. Забележете! Не коментирам факта, че служебния
    абонамент е нарисуван колкото за две коли и е на 5 м. от пресечката,
    както си е по закон с което той автоматично се е превърнал в три места.
    Не коментирам и факта, че двата магазина са си сложили
    четирите каси, които заобикалят дори хората с жълти жилетки обслужващи синята зона на мой гръб. Та карам си аз и се ослушвам
    къде да паркирам превозното средство за което съм платил пътен данък и естествено разбирам, че свободни места няма. Аз това си го знам от преди,
    но го казвам на читателя, ако не знае. След пресечката виждам едно свободно място, но то е след пресечката. Бих направил няколко кръгчета да си пробвам късмета, тъй като съм напазарувал две дини и една бака латекс 25л.,
    но понеже знам, че няма да ме огрее, не ги правя. Паркирам през девет квартала в десети, който не им е синя зона по рождение. Засега.
    Искам да кажа, нека да е ясно - АЗ СЪМ ПРОТИВ плащането на такса за абонаментно паркиране в центъра, в покрайнините и на други
    места, които не са платени паркинги. Против съм някой да ми взима улицата и да я продава. Не съм учил право, но определено се чувствам дискриминиран от това,
    че съм се родил с цвят кожата "Синя зона". Това май го имаше някъде в конституцията. Дреме ни.

    ОтговорИзтриване
  13. Ей, всички сме на едно мнение, ама дайте да се съберем да направим нещо, щото така само си приказваме и полза никаква. Трябва целия център да излезе на протест, да се затворят централните улици и да си заемем синята зона за която си плащаме. Спомняте ли си през зимата че ни глобяваха че не сме почистили тротоарите пред сградите си, за да могат мутретата да слизат на почистено от новите си автомобилчета спрени на местата, дето са си наши. Айде малко по-организирано. При това всичко което се прави, трябва да е юридически издържано. Но при всички случаи не трябва да мълчим. Нека, ако някой е юрист тук да ми драсне някой ред (e_vladkov@yahoo.com). За съжаление аз не съм юрист, но мога да се включа логистически:)))

    ОтговорИзтриване
  14. "Ей, всички сме на едно мнение, ама дайте да се съберем да направим нещо, щото така само си приказваме и полза никаква".
    Гледам, че ДСБ-Средец кани своите членове и симпатизанти на събрание в петък, 5 септември 2008 г., от 18:00 ч. в клуба на ул. "Иван Вазов" 15, със следния дневен ред:
    3. Обсъждане на проблеми, засягащи жителите на район "Средец"
    и се чудя има ли смисъл въобще да се ходи, щото "Позиция на ДСБ-Средец ще има в близките дни" не виждам, а пък вероятно е нямало и на въпросното заседание от 24.07.08 на СОСа. Кметицата на мойта община, главната потърпевша от решение 460/не кметицата - общината/, та Г-жа Гутева
    най-вероятно въобще не знае за какво сатава въпрос. Бат Бойко вече го е решил/по сайтовете на ГЕРБ не видях коментари по темата/.
    Защо да трошим хатъра на евентуалния ни бъдещ коалиционен партньор. А иначе "Средец" пак ще си остане синя, ама много "Синя зона".

    ОтговорИзтриване
  15. Ох, а пък дори не мога да стана горд собственик на винтен стикер с герба на СО, защото по силата на никому непонятна логика частта от моята улица /Шейново в пресечките между Кракра и Сан Стефано/, на която бих могла след тежки борби и яко дебнене да паркирам НЕ е Синя зона. От скоро СО взе че много се загрижи за закона и започна да вдига колите, паркирани в ляво на улицата, в дясно пък едно строежче е приватизирало малката останала част от тротоара, така че за нас "дребните буржоа" от Центъра остава просто да се изнесем, за да не се затрудняват столичните общинари с нашите претенции. КРАСОТА както казваше един познат

    ОтговорИзтриване
  16. Моя адрес е на бул.Васил Левски-между Гурко и Венелин-не е "пешеходна зона"-със знак "забранено спирането"- имам ли право да паркирам на сините зони на съседните преки със "Синя зона"-??-Моля обяснете ми.Ако може и с чертеж.Аз съм прост инжинер а не ужасно "УМЕН" общинар.С уважение към паркиращите жители от ЦЕНТЪРА!

    ОтговорИзтриване
  17. И аз съм "щастлив" жител на центъра и до този момент нямах кой знае какви проблеми с паркирането. Всмисъл въртях си се 30 - 40 мин из моята улица, но място се намираше (след 19-20ч обаче). Но сега, откакто почнаха да прилагат простотията със двете пресечки КОЛАТА МИ СЕДИ В БАНИШОРА, на 4-5 спирки от дома ми! Просто пред моя вход, където мога да паркирам, места се намират след 1-2 през нощтта (евентуално). Та искам да изкажа сърдечни поздрави на майката на това лайно Николай Александров! С тая тъпа поправка тотално ни разказа играта.

    ОтговорИзтриване
  18. Когато се говори за "синята зона" в София обаче трябва Столична община да отговори преди това на следните въпроси:
    1. Какви приходи от дейността ОТЧИТА т.нар. синя зона”? В годишния финансов отчет на дружеството „Център за градска мобилност” ЕООД е посочено, че за цялата 2009 г. са реализирани „Приходи синя зона” в размер на 5 893 000 лв. Не е трудно да пресметне, че за работните 253 дни през 2009 г, това прави по около 23 230 лв. на ден. При официално 10 хил. места за паркиране в „синята зона”, това означава, че от всяко едно парко-място е било заето следно по 2 часа на ден?!! Да напомним, че „синята зона” работи неуморно по около 10 часа всеки работен ден.
    2. Колко приходи ОТЧИТАТ т.нар „паяци”? Пак на същото място е посочен годишен приход от 135 000 лв., които прави по 533 лв. на ден от всички работещи в София „паяци”. От дружеството твърдят, че в момента се събират по 20 лева от нарушител, което означава, че през 2009 г. в София всички паяци са „репатрирали” общо по 27 автомобила на ден, което се пада по около 3 автомобила на всеки от 10-те „паяк”-а?! Не ви ли се струва малко неизгодно за работа при 8 часов работен ден?
    3. Къде отиват приходите от тази дейност? Прави впечатление, че разходите за външни услуги нарастват доста по-бързо (2.6 пъти) в сравнение с нарастването на приходите на дружеството (2.2 пъти) за периода 2009/2008 г. В дружеството „Център за градска мобилност” ЕООД бяха обединени през 2009 г. няколко дейности - обществен градски транспорт, реклама, ремонти, управление, паркинги, синя зона и други. Всичко това означава, че с голяма част от реализираните приходи от синята зона вместо да се инвестира в създаването на паркинги, на практика се субсидират губещи дейности на общината, в т.ч и транспортна дейност..
    4. Какви заплати се разпределят в дружеството? Разходите за заплати и осигуровки на персонала през 2009 г. са нараснали двойно в сравнение с 2008 г. и достигат малко повече от 15 млн. лв. , което за заетите 971 души означава едно достойно средномесечно възнаграждение в размер на 1309 лв. Обявената средна брутна месечна работна заплата е в размер на 855 лв. Разбира се, че при средните числа човек не трябва да остава с погрешно впечатление, че това е възнаграждението и на онези неуморни служители на дружеството, които събират по средно 2 такси на ден от всяко парко-място в синята зона.
    5. Колко са месечните цени за паркиране в другите столици по света? Според класация на консултантската агенция Colliers International по ДОСЕГАШНАТА месечна цена за паркинг София заема 13-о място в Европа по месечни цени за паркиране и е в топ 50 в света, преди столиците на Испания и Германия и се нарежда след Прага, Атина и Будапеща. Вероятно, ако при тази класация се отчетат и съпоставят цените за паркиране според доходите на населението, със сигурност София ще скочи гордо в 10-ката на света! А след предстоящото двойно скачане на таксата – вероятно ще се борим за тройката, и то в света!

    Всичко това задължава и кмета на София, и нейните заместници, и общинските съветници, когато предлагат двойно увеличение на таксите за паркиране в синята зона на София, да намерят приемлив отговор и на следните въпроси:
    - заплащат ли тези господа такса за паркиране в „синята зона” когато ходят на работа в общината или си имат „служебен паркинг” и „служебни карти”?
    - колко парко-места бяха създадени в центъра и/или широкия център от събраните пари от „синята зона”, в които на една справедлива пазарна цена да можеш да оставиш колата си, когато се опитваш да живееш, посетиш, работиш или инвестираш в икономиката на този град?
    - в годината на голямата икономическа криза ли трябва да се вдигат двойно таксите за паркиране в София?
    Защото 2011 г. е година на местни избори и всеки гражданин на София, преди да направи своя избор за кого да гласува, ще иска отговор и на тези въпроси. И ако и след това гласува за същия кмет и за същите тези общински съветници, нека да се сърди на себе си за това в какъв град живее, какъв транспорт има в София, съответно и какви цени плаща за паркиране.

    ОтговорИзтриване
  19. Тук вече не се говори за синя, нито за зелена зона. Особено, ако си анонимен. Налегнало е мълчаливо съгласие.

    ОтговорИзтриване