Важното е, че проблемът е идентифициран - децата са повече от местата в детските градини.
За решаването на проблема има сякаш два основни подхода:
Подход №1. Да направим приема в детска градина по-труден и
Подход №2. Да направим откриването на нови градини по-лесно.
Не се наемам да твърдя, че селският кмет гледа безпомощно с празен поглед. Такова едно твърдение би било манипулативно и дори неверно. Той активно действа за решаване на проблема. Зрял и последователен пример за следване на Подход №1. ... Да проследим мерките:
Мярка 1: Прави се състезание "Най-бързият печели". "Кой превари, той завари" му се викаше в махалата. Отпадат по-мудните, поспаливите, тези, които нямат интернет или не са купили компютър И на бабата.
Не върви. Проклетите родители са се подготвили добре. Софтуерът издържа по-малко от тях...
Мярка 2: Въвежда се ограничение - "в детските градини да се приемат само децата на хората, които плащат местни данъци в столицата". Това вече си е пълна неграмотност. Да уточня защо:
а) Местен данък плащат всички собственици на жилища в София. Много от тях не живеят тук, затова пък живеещите под наем не плащат.
б) Местен данък плащат собствениците на автомобили, регистрирани в София. Тъй като 60% от лизинговите коли се регистрират тук, това не е гаранция къде се движи колата. НО: Мнозина имат коли именно на лизинг, и данъкът се плаща на името на лизинговата компания, а не на собственика...
Не става. Трябва нещо по-радикално:
Мярка 3: Въвежда се незабавна адресна регистрация на всички пребиваващи в София. Срок - 48 часа от пристигането... За да плащали данъци. Нека уточня, че хората плащат местен данък върху имуществото си в София, независимо къде са регистрирани. Обратно - данъкът върху общия доход е републикански, а не местен данък.
Какво е общото между тези мерки - всички те са глупави, неефективни, милиционерски. Нито една от тях не решава проблема. Естествено, че хората ще се регистрират в София (и това е добре). И местата в детските градини пак няма да достигат.
Ако следваме милиционерския подход, има само една ефективна мярка - закони за ограничение на раждаемостта. Това ще реши всички кметски проблеми с детските градини. Може да забраним и автомобилите, и това ще реши проблема с паркирането. Ако забраним строителството, ще решим веднъж завинаги проблема с инфраструктурата и градоустройственото планиране. Ако забраним обилното хранене, ще облекчим драмата с канализацията.
Нека разгледаме някои мерки, следващи подход №2:
Безспорно е, че настаняването в детски градини е социална услуга. Тя има за цел именно насърчаване на раждаемостта, като държавата/общината поемат част от финансовата тежест за отглеждане на дете. Вместо 400 лв. за детегледачка - 50 лв. за детска градина. Супер.
По груби сметки, месечната дотация за дете в детска градина е около 200 лв.
Какво пречи тази дотация да се дава на семействата под формата на ваучер? Ако искат, отиват в държавна детска градина и доплащат 50 лв.
Ако искат, отиват в частна и доплащат (по днешни цени) около 200 лв. Но това днешни цени е много измамно. Защото ваучерната система ще позволи да се ОТКРИЯТ МНОГО НОВИ детски градини. Те ще се конкурират не само за децата на богатите (както е сега), но и за децата на средната ръка хора. И ще свалят цените, и ще предлагат по-скромни екстри, за да ги привлекат.
Ами нищо не пречи.
Освен ако кметът каже: "Много е скъпо на всички деца по 200лв."
И тогава излиза, че проблемът не е в липсата на детски градини, а в липсата на пари? Или в приоритетите за харчене на огромния излишък (преходен остатък) от бюджета на общината...
Прекрасен анализ на общинския бюджет за 2008 - на блога на Мартин Заимов.
За решаването на проблема има сякаш два основни подхода:
Подход №1. Да направим приема в детска градина по-труден и
Подход №2. Да направим откриването на нови градини по-лесно.
Не се наемам да твърдя, че селският кмет гледа безпомощно с празен поглед. Такова едно твърдение би било манипулативно и дори неверно. Той активно действа за решаване на проблема. Зрял и последователен пример за следване на Подход №1. ... Да проследим мерките:
Мярка 1: Прави се състезание "Най-бързият печели". "Кой превари, той завари" му се викаше в махалата. Отпадат по-мудните, поспаливите, тези, които нямат интернет или не са купили компютър И на бабата.
Не върви. Проклетите родители са се подготвили добре. Софтуерът издържа по-малко от тях...
Мярка 2: Въвежда се ограничение - "в детските градини да се приемат само децата на хората, които плащат местни данъци в столицата". Това вече си е пълна неграмотност. Да уточня защо:
а) Местен данък плащат всички собственици на жилища в София. Много от тях не живеят тук, затова пък живеещите под наем не плащат.
б) Местен данък плащат собствениците на автомобили, регистрирани в София. Тъй като 60% от лизинговите коли се регистрират тук, това не е гаранция къде се движи колата. НО: Мнозина имат коли именно на лизинг, и данъкът се плаща на името на лизинговата компания, а не на собственика...
Не става. Трябва нещо по-радикално:
Мярка 3: Въвежда се незабавна адресна регистрация на всички пребиваващи в София. Срок - 48 часа от пристигането... За да плащали данъци. Нека уточня, че хората плащат местен данък върху имуществото си в София, независимо къде са регистрирани. Обратно - данъкът върху общия доход е републикански, а не местен данък.
Какво е общото между тези мерки - всички те са глупави, неефективни, милиционерски. Нито една от тях не решава проблема. Естествено, че хората ще се регистрират в София (и това е добре). И местата в детските градини пак няма да достигат.
Ако следваме милиционерския подход, има само една ефективна мярка - закони за ограничение на раждаемостта. Това ще реши всички кметски проблеми с детските градини. Може да забраним и автомобилите, и това ще реши проблема с паркирането. Ако забраним строителството, ще решим веднъж завинаги проблема с инфраструктурата и градоустройственото планиране. Ако забраним обилното хранене, ще облекчим драмата с канализацията.
Нека разгледаме някои мерки, следващи подход №2:
Безспорно е, че настаняването в детски градини е социална услуга. Тя има за цел именно насърчаване на раждаемостта, като държавата/общината поемат част от финансовата тежест за отглеждане на дете. Вместо 400 лв. за детегледачка - 50 лв. за детска градина. Супер.
По груби сметки, месечната дотация за дете в детска градина е около 200 лв.
Какво пречи тази дотация да се дава на семействата под формата на ваучер? Ако искат, отиват в държавна детска градина и доплащат 50 лв.
Ако искат, отиват в частна и доплащат (по днешни цени) около 200 лв. Но това днешни цени е много измамно. Защото ваучерната система ще позволи да се ОТКРИЯТ МНОГО НОВИ детски градини. Те ще се конкурират не само за децата на богатите (както е сега), но и за децата на средната ръка хора. И ще свалят цените, и ще предлагат по-скромни екстри, за да ги привлекат.
Ами нищо не пречи.
Освен ако кметът каже: "Много е скъпо на всички деца по 200лв."
И тогава излиза, че проблемът не е в липсата на детски градини, а в липсата на пари? Или в приоритетите за харчене на огромния излишък (преходен остатък) от бюджета на общината...
Прекрасен анализ на общинския бюджет за 2008 - на блога на Мартин Заимов.
Очевидно никой не е разказвал данъчните закони и закона за бюджета на ББ скоро :)Миналата година 25% от данъка върху общият доход (въпреки, че е републикански) оставаше в общините. Апропо отнемането на тези 25% е доста брутално ограничение на местната власт. Това води след себе си до загуба на мотивация да се развиват отделните региони и в тях да се създават условия за бизнес. Което пък от своя страна ще засили притока на хора към София... Но глупостта на тройната коалиция за пореден път помогна на Борисов да говори глупости, не че той има нужда от помощ в тази посока :)
ОтговорИзтриванеСлед цялата сага покрай тези детски градини ето най-накрая едно частично решение, което може да спомогне да решаване на проблема. Значи можело...
ОтговорИзтриваневъпроси:
ОтговорИзтриване1.д градини за насърчаване ли са?
2.ако са за насърчаване,защо недостигат?
3.в Китай има ли д градини?
мисля,че д градини не са са НАСЪРЧАВАНЕ.
мисля,че д градини са социална услуга при поискване.
мисля,че аритметиката тук е неуместна.
особено средноаритметичното мислене.
Хубава идея за ваучърите.Ако нашите тъпаци се сетят да приложат подобен модел не само в забавачниците, а в цялото образование, ще бъде много добре.Но да се строят детски градини е къде-къде по-печелившо, така че едва ли ще се либерализира системата.
ОтговорИзтриванеNakom, прав си. Идеята ми изобщо не е моя или оригинална.
ОтговорИзтриванеПросто е неизгодна за администрацията - парите отиват в семействата и детските градини, вместо в свързаните строителни предприемачи, които ще строят "сглобяеми градини" по 3 милиона (!!!) парчето...
Абсолютно приложимо е и за детските градини и за училищата. Ако детето ми учи в частно училище няма право на издръжка от държавата, няма и право на безплатни учебници. Нищо че си плащам данъците като поп...
ОтговорИзтриванеПри училищата обаче още не говорим за дефицит, а за поддържане на неефективна училищна мрежа и нейният персонал с парите и от моите данъци.
Уважаеми г-н Кънев,има по-голям проблем от липсата на детски градини,а именно липсата на персонал за детските градини.Понеже Ви чета и едно от нещата с които се хвалите е, че не сте били държавен служител /по-точния термин е бюджетен/и може би заради това този проблем ви убягва.
ОтговорИзтриванеУчителите преди време протестираха точно заради това,че заплатите са смешни,че няма млади хора в професията.Липсват кадри-учители,медицински сестри.Да речем, че има достатъчно детски градини как ще накарате хората да отидат да работят за 300 лв?Вие бихте ли работили?Ако смятате да станете ръководен кадър в ДСБ редно е да огледате проблема от всички страни.
@анонимен – Именно НЕвъвеждането на принципа „парите следват ученика(детето)“ води и до ниските заплати. Освен това сумата за субсидията може да бъде и друга, ако толкова си се загрижил за заплатите. При ваучерна система ще бъде сигурно, че парите се разпределят (по–)ефективно от съществуващия бардак
ОтговорИзтриванеДо Анонимен: Аз не се хваля - просто давам информация, която има значение. Ето в случая се оказва недостатък:)
ОтговорИзтриванеСъгласен съм със Стойчо - въвеждането на някаква форма на ваучерна система ще доведе до въвеждане на прочутото диференцирано заплащане, защото в частните детски училища и градини заплатите съвсем не са под 300 лв.
Те взимат персонала на обществените и това води до допълнителна деградация на обществените услуги.
Уважаеми Стойчо,заплатите не са важни само за тези които имат от ония финикийските знаци.Както казах смятам,че когато разглеждаш един въпрос е важно да видиш нещата от всичките страни.Това разбира се важи само тогава, когато имаш желание да видиш какъв е проблема и да се опиташ да го решиш.Ако имаш желание да водиш високоинтелектуални спорове обаче, може и да виждаш само едната гледна точка.Господин Кънев, работила съм и в частна фирма и в държавна,така че имам представа и от двете.Истината е, че се лъжем едни ,други и накрая всички сме прецакани.Ако искаме да вървим напред ще се наложи като говорим да се чуваме.Щом съм във вашия блог, значи ми харесва начина ви на мислене и не съм ви враг.:)
ОтговорИзтриванеДо Анонимен:
ОтговорИзтриванеСъс сигурност не Ви възприемам като "враг" и се вслушвам в аргументите Ви. Много отдавна заех позицията, че увеличение на учителските и другите педагогически заплати е задължително. Заплати от 300-350лв. означават, че образованието е последна грижа.
Същевременно, реформите в образованието са не по-малко важни. Липсата на реформи също е доказателство за пренебрежението на държавата.
В случая аз засягам един трети пример за това пренебрежение: решаваме проблема, като ограничаваме достъпа до услугата...
1.Браво на г-н Кънев. Поне един разбира, че данъка върху доходите е републикански, а не местен. това е важен факт, който се изплъзва на почти всички коментиращи бюджет.
ОтговорИзтриване2. На Красимира искам да кажа - уважаема Красимира, много сте в грешка, че само 25% са се връщали в общината. Но това е много дълга тема и няма нужда да се рапростирам. С удоволствие бих Ви обяснил на по бира.