петък, 29 май 2009 г.

Без популизъм за образованието

Продължавам серията "Програмата в 3 думи", този път с един от най-предъвкваните, та изтъркани проблеми на обществото ни.

1. На стр. 15 от програмата на Синята коалиция пише нещо просто, тъжно и ясно:

Ниско качество на образованието - лошо външно и вътрешно оценяване, ниска летва за матура, неактуализирани изисквания, снижени критерии за акредитация.

Или казано съвсем просто - у нас средното и висшето образование не са гаранция за знания, не са дори гаранция за грамотност (аз мога да свидетелствам лично за това - по цял ден работя с текстове, написани от "висшисти").

Това е проблем, който не се решава само с пари. Не, не се решава и с много пари. Трябват реформи в цялата система. Синята коалиция предлага нещо колкото очевидно, толкова и уникално на българския политически "пазар" - диплома да се взема трудно. За да бъде доказателство за някакви усилия, нали? Подробности - в програмата.

2. Образованието не отговаря на изискванията на пазара на труда и на условията на стопанската криза.

Накратко - хиляди съмнителни юристи и "менажери", малцина свестни обущари.

Синята коалиция предлага т.нар. "занаят за препитание" - изпитано средство в тежки времена, прилагано в САЩ през 30-те, Германия и Италия през 50-те.

А) Кратко описание на мярката: Вместо супер амбициозни програми и хиляди страници стратегии за заетостта, държавата осигурява кратки, "ударни" професионални курсове по професии, търсени във време на криза, съгласувано с бизнеса и занаятчийските организации. Това може и да не професията на Вашия живот, но е работата, която ще плати сметките Ви в най-трудните му месеци...

Б) Пример: В условията на световна икономическа криза и несигурност, търсенето на премиер-министри с 0 (нула) дни трудов стаж рязко намалява. Шансовете на Сергей Станишев да остане на работа са равни на нула.
Българската държава обаче е състрадателна и не би оставила Сергей на улицата. В условията на криза хората по-рядко сменят обувките си и обущарските услуги са търсни. Държавата ще поеме разноските на Сергей да стане калфа-обущар и да подава гвоздеите на майстора от обущарско ателие "ЖГМЪЦ" на бул. Дондуков.


Така ще постигнем непостижимото - ще дадем на Сергей шанс да бъде полезен на втората си родина ...





6 коментара:

е2718 каза...

Радане, още трябва да работите по програмата. Малко набързо е писана,
още разполагам с първия публично достъпен вариант (изтеглен веднага след като обявиха са съществуването на самата програма на пресконференция, официалната версия, достъпна в момента се появи два дни по късно) и там беше пълна каша от стилове, един номерирал с арабски цифри, друг с латински, в някои части още се споменаваше СДС, вместо СК.
Новият вариант се поизглади и минава бърз повърхностен оглед, но само дотам.

Частта за образованието предполагам сте я писали от ДСБ, поради наличието на много думи като стабилност, сигурност, силни.
Какво означава например "стабилност и сигурност на ... образованието." Или пък "силни училищни институции."

Така както са написани четирите основни проблема, излиза че преодоляването демографската и стопанската кризи са основните задачи пред образованието. Това са важни проблеми, но не са проблеми на образователната система.
(Освен ако не искате да подкрепите РЗС и "образованата раждаемост".)


Лошото определяне на основните проблемите пред Българското образование проличава, когато преминем към следващия абзац, който започва с "...за разрешаването на тези проблеми се поставяме следните цели..." и връзката между четирите проблема и четирите цели е меко казано слаба.

В основните акценти на програмата не се споменава пряко нито ученици, нито учители. Техният извод като четат тази програма тогава е ясен - "не се отнася за нас."

Успех, и да четеш приказки на бебето :)

Анонимен каза...

Само не разбрах защо по времето премиерстването на др. И Костов не се взеха мерки диплома да се взима трудно. Цитираните висшисти (неграмотни) вероятно точно тогава са шлифовали своята неграмотност - просто защото са били на подходящата възраст.

Изобщо сега му е времето да пишете програми, да се правите на велики и да се опитвате да се докопате (за 4 години) пак до депутатските банки. Не съм сигурен че и сам си вярвате на програмата.

С две думи г-н Кънев: късно е либе за китка...
(или мъжко дупе се е-- само по веднъж)

Й каза...

Радане,

Благодаря ти за изразеното мнение и гражданска позиция в предишния постинг (случая Филов).

Разбирам, че до Евроизборите темата е неуместна и се надявам на дискусия след това.

При желание може да я обсъдим в кафето срещу сградата-щаб на "Парчевич" в компанията на заместник-председателя на "Шалом".

Успех!

Peter Petrov каза...

Г-н Кънев, набързо е написана частта ви за образованието. Какво ви пречеше точно там да изпипате нещата?
"Акъла" - ще отговорите. И е така, защото сте тесен кръг от "посветени" и нямахте широка дискусия на вариантите.
Пак ви казвам - не са лозунгите пътят за достигане до избирателя. Не е нужно да дообяснявате какво сте искали да кажете. Имате тезиси от типа " Станка Шопова", а не решения, които хората по места да размахват пред събранията.
Прозира онзи добре познат стил "Костов-Михайлова-Бисеров", който времето отхвърли.
Очаквам след изборите продължението на този стил "Яростна медийна атака по СК и дискредитация на водачите и, прост народ, който не ни разбра"...

Ангел Грънчаров каза...

Ами защото и СДС, и ДСБ не си цени хората, които са експерти, които са познавачи и са специалисти в съответната област; някой да ме е питал мен да им помогна да си напишат този раздел за образованието, след като проблемите не просто са ми познати, ами и от години предлагам най-належащите промени, за да потръгнат работите?!

Проблемът не само на десните партии, но и на всички партии у нас е, че са котерии, в които който е проникнал, не допуска други хора, и брани с нокти и зъби завладяната територия; правят се на "специалисти по всичко", само и само нови хора и личности да не се допуснат; ако това донякъде е разбираемо за левите и за популистките формации, е непростимо за партии, които се самоопределят като десни...

verina каза...

Здравей, Радане, аз съм Верина. Уви, и моето мнение е, че тази част на програмата е наистина слаба. Всъщност писана без хъс и без добра информираност около това, какво се случва с образованието (впрочем и с пазара на труда, опасявам се) в европейски контекст като тенденции и изследвания, затова и звучи лозунгово и много архаично на места. Дълбоко се съмнявам, че днес (!) в Германия можеш да станеш обущар без английски и компютри (съдя по уменията на шофьорите в градския транспорт на Берлин). Сори, че трябва да го казвам, сам разбираш, че мотивите ми да го кажа са доста различни от някои от изразените по-горе.

Така, че захващай се с образованието на Бобчо отсега:)