петък, 4 декември 2009 г.

Защо не дават резултати програмите за преквалификация?

Продължение на текста "Отива ли си 'моделът Масларова'?"

Обезпокоително е намерението на Министерство на труда да продължи порочния модел на професионално обучение и преквалификация на съкратените или застрашените от съкращаване работници. Този модел работи вече седем години и в него се изляха десетки милиони бюджетни средства и плащания по еврофондовете, без практически никакъв резултат.

(Министър Тотю Младенов даде вярна диагноза за състоянието на системата за преквалификация и резултатите от нея. След което ... даде зелена светлина прилаганетпо й да продължи. Снимка - Асен Тонев, "Дневник")

А обяснението е просто – по действащата система за преквалификация, лицензирани от администрацията центрове за професионално обучение (ЦПО) дават за 2-3 месеца формално обучение дипломи, които професионалните гимназии (техникумите) дават за 3-4 годишно пълноценно образование, а занаятчийските камари – за тригодишно обучение на работното място, на пълен работен ден. За съжаление, голяма част от действащите ЦПО са просто машини за усвояване на публични фондове, а контролиращата ги администрация е затънала в бюрокрация и корупция. Необяснимо е как тези структури са оправомощени да издават удостоверения за професионална преквалификация за кратки срокове, а институции с традиции като средното образование и занаятчиите не са. Или е обяснимо... но обяснението е нелицеприятно.

За да се осигурят действителни шансове за преквалификация и нова реализация на пазара на труда е нужно да се предприемат много прости мерки:

1. Да се даде право на техникумите да провеждат кратки квалификационни курсове за първа (най-елементарната) степен професионално обучение;

2. Да се отнеме на ЦПО правото да дават втора и трета степен професионално обучение, което е невъзможно за два месеца;

3. Да се даде право на дребния бизнес и занаятчиите да кандидатстват за финансиране на преквалификация чрез обучение на съкратени работници на работното им място.

.

3 коментара:

Георги Станков каза...

Поздравления за темата. Досега не бях срещал толкова смислен текст на преквалификационната практика у нас.

Ще направя една вметка: всъщност някои техникуми си имат собствени ЦПО и много стриктни програми за квалификация по всички степени. Но техникумите имат ЦПО само ако са достатъчно предприемчиви и ако имат кадърни хора да задвижат нещата. Тогава обучението върви както трябва, при това преподавателите по теория и практика са мотивирани, защото си докарват допълнителни пари.
Такъв един читав техникум с читав екип е Механотехникумът в Хасково например. При тях се обучават и безработни от Бюрото по труда и доколкото знам, обучението наистина се прави на ниво. Колкото
до тези 2-3 месеца срок на обучение - не месеците трябва да се гледат, а хорариумът. По принцип е възможно в три месеца да се вмести всичко, което учениците в една професионална гимназия учат по тясната си специалност, защото за общия курс на обучение те учат и купища странични предмети.

За масата ЦПО-та обаче съм съгласен, че не си вършат работата. Затова е разумно правоспособност да се получава единствено след външен изпит (а не само след вътрешен).

Темата за преквалификацията ме интересува и по друга причина. Като пробационен инспектор работя с осъдени на пробация, на които съдът налага "включване в курсове за професионална квалификация." Тук нещата са още в началото, на накратко става сума за това, че Държавата (в лицето на Пробационната служба) ще харчи пари с добрара идея осъдените да придобият квалификация и по-голям гъвкавост на пазара на труда. Имаобаче рален риск процесът на обучение и резултатите от него да не са много ясни. Това е проблем. Като политически активист, може би ще предложите на Вашата партия да се разгледа и този аспект на квалификационните курсове: как да се организират такива мероприятия за осъдените на пробация?

Апостол Апостолов каза...

Инж. Ганев не подлежи на преквалификация. Той е чугунена тиква, която ни приема, ни предава.

Анонимен каза...

..просто проверете с чие участие са повечето квалификационни центрове, усвояващи парите. Там ще намерите и отговора. А принципът е прост и действащ, но не и у нас. Завършващите такива курсове просто трябва да придобиват елементарна квалификационна степен, а не равна с професионалните училища.