(... или разговорът в ДСБ за ГЕРБ и за реформите.)
Не е туй женска свада - плющенето на бързите езици не ще реши въпроса между нас... (Шекспир, „Ричард II“)
Надали Норфъкският дук е подозирал, че бурната му свада с Хари Херфорд (по-късно крал Хенри IV) ще доведе до столетие на заговори, граждански войни и насилствена смяна на династии...
И – за да спрем навреме с литературните препратки – със сигурност и най-ожесточеният спор в „дясното пространство“ у нас не може да доведе до подобни последствия. Но надали някой е очаквал, че формализираното единодействие с партия ГЕРБ ще бъде посрещнато мълчаливо в рамките на ДСБ. Без съмнение това е спорен въпрос, и спорът ще тече на всички нива на партията ни, та до нейните неангажирани избиратели и симпатизанти. И на всяко ниво ще има поне две мнения... И в това няма нищо лошо. Спорът е естествен процес в политиката, а когато аргументите са интелектуални и политически – полезен процес.
За съжаление, в първите седмици след срещата на партиите от „формат ЕНП“, забелязвам насока разговорът да се води чрез argumentum ad hominem, а „бързите езици“ да заглушават трезвия анализ. Дотук разбрах, че Иван Костов е сключил „нечестив брак“, д-р Николай Михайлов е манипулирал белогвардейци, ...
...сдружение „Диалог“ е било едва ли не създадено от службите, а водеща политическа мотивация на олигархията е страхът от партията ДСБ. Извинете, но всичко това са безсмислици, независимо дали ни е угодно да вярваме в тях. Прочее, дори това да са факти, те са факти без значение за шансовете пред политическата промяна.
Пред реформистите в България има политически задачи и цели. На първо място по време да предотвратим втори мандат на БСП и/или трети на ДПС в управлението. И на първо място по значение – да предложим промяна на начина на управление, нов модел на власт. И ако сме малцинство (а ние сме) – да знаем как да наложим тази промяна, как да осигурим реформите със средствата, достъпни на малцинството.
Нищо от това не може да се случи, ако ДСБ и другите реформистки сили (ако такива има, а според мен има) не мобилизират тези граждани, които имат висок стандарт за политика, които знаят какво е добро управление, които осъзнато отхвърлят днешния модел. Отхвърлянето на БСП и ДПС не гарантира отхвърляне на олигархията. Местната власт в поне две трети от България е под феодален контрол независимо с коя бюлетина е избран кметът. Законодателството и дейността на институциите са повсеместно подчинени на интереса на посткомунистическите елити, на онова политическо status quo, възникнало още в средата на 80-те години на ХХ век. Срещу подобен противник единственият шанс е единодействие на всички, които го познават и отхвърлят.
И тъй, по първата (по време) задача – отстраняването на тройната коалиция – ГЕРБ е неизбежен участник и (макар несигурен) съюзник.
Но по първата (по значение) цел – промяната на модела на управление – Бойко Борисов е повече от съмнителен приятел.
Политическият разговор, следователно, няма за предмет манипулираните от д-р Михайлов белогвардейци.
Те са – по условие – дотолкоз манипулирани, че няма да са от полза. Освен това на брой са малко и избирателната им тежест е незначителна, освен може би в село Казашко, община Варна.
Политическият разговор има за предмет как ДСБ да съхрани идентичността си на реформистка партия и да не допусне компромис с позициите си срещу политическото статукво. Нещо повече – как да предложи нови и по-конкретни такива позиции, да се превърне в основен агент на промяната от махленско до национално ниво. Да отговори на политически език на въпросите на гражданите за презастрояването, за липсата на пътища и канализация, за намесата на органите на МВР и ДАНС в личния им живот.
„На политически език“ означава нещо просто – да предложи конкретните законодателни и административни решения, които ще вземе в първия, втория и третия ден на участието си във властта, независимо дали това участие е във „формат ЕНП“ или формат А4.
И – за да спрем навреме с литературните препратки – със сигурност и най-ожесточеният спор в „дясното пространство“ у нас не може да доведе до подобни последствия. Но надали някой е очаквал, че формализираното единодействие с партия ГЕРБ ще бъде посрещнато мълчаливо в рамките на ДСБ. Без съмнение това е спорен въпрос, и спорът ще тече на всички нива на партията ни, та до нейните неангажирани избиратели и симпатизанти. И на всяко ниво ще има поне две мнения... И в това няма нищо лошо. Спорът е естествен процес в политиката, а когато аргументите са интелектуални и политически – полезен процес.
За съжаление, в първите седмици след срещата на партиите от „формат ЕНП“, забелязвам насока разговорът да се води чрез argumentum ad hominem, а „бързите езици“ да заглушават трезвия анализ. Дотук разбрах, че Иван Костов е сключил „нечестив брак“, д-р Николай Михайлов е манипулирал белогвардейци, ...
...сдружение „Диалог“ е било едва ли не създадено от службите, а водеща политическа мотивация на олигархията е страхът от партията ДСБ. Извинете, но всичко това са безсмислици, независимо дали ни е угодно да вярваме в тях. Прочее, дори това да са факти, те са факти без значение за шансовете пред политическата промяна.
Пред реформистите в България има политически задачи и цели. На първо място по време да предотвратим втори мандат на БСП и/или трети на ДПС в управлението. И на първо място по значение – да предложим промяна на начина на управление, нов модел на власт. И ако сме малцинство (а ние сме) – да знаем как да наложим тази промяна, как да осигурим реформите със средствата, достъпни на малцинството.
Нищо от това не може да се случи, ако ДСБ и другите реформистки сили (ако такива има, а според мен има) не мобилизират тези граждани, които имат висок стандарт за политика, които знаят какво е добро управление, които осъзнато отхвърлят днешния модел. Отхвърлянето на БСП и ДПС не гарантира отхвърляне на олигархията. Местната власт в поне две трети от България е под феодален контрол независимо с коя бюлетина е избран кметът. Законодателството и дейността на институциите са повсеместно подчинени на интереса на посткомунистическите елити, на онова политическо status quo, възникнало още в средата на 80-те години на ХХ век. Срещу подобен противник единственият шанс е единодействие на всички, които го познават и отхвърлят.
И тъй, по първата (по време) задача – отстраняването на тройната коалиция – ГЕРБ е неизбежен участник и (макар несигурен) съюзник.
Но по първата (по значение) цел – промяната на модела на управление – Бойко Борисов е повече от съмнителен приятел.
Политическият разговор, следователно, няма за предмет манипулираните от д-р Михайлов белогвардейци.
Те са – по условие – дотолкоз манипулирани, че няма да са от полза. Освен това на брой са малко и избирателната им тежест е незначителна, освен може би в село Казашко, община Варна.
Политическият разговор има за предмет как ДСБ да съхрани идентичността си на реформистка партия и да не допусне компромис с позициите си срещу политическото статукво. Нещо повече – как да предложи нови и по-конкретни такива позиции, да се превърне в основен агент на промяната от махленско до национално ниво. Да отговори на политически език на въпросите на гражданите за презастрояването, за липсата на пътища и канализация, за намесата на органите на МВР и ДАНС в личния им живот.
„На политически език“ означава нещо просто – да предложи конкретните законодателни и административни решения, които ще вземе в първия, втория и третия ден на участието си във властта, независимо дали това участие е във „формат ЕНП“ или формат А4.
13 коментара:
http://balthazar-ivanovich.blogspot.com/2008/08/blog-post_30.html
„На политически език“ означава нещо просто – да предложи конкретните законодателни и административни решения, които ще вземе в първия, втория и третия ден на участието си във властта, независимо дали това участие е във „формат ЕНП“ или формат А4.
Аз предлагам:
1. ДДС - 18% първата година на упралението, 15% втора и нанатък.
2. Необлагаем доход - 1000 лв., плосък данък 10%.
3. Реинвестираната печалба необлагаема.
4. Премахване на прага на задължителния минимален размер на местните данъци.
5. Приватизиране на последните държавни предприятия, жилищни фондове и пр. ненужна собственост.
6. Спиране на всякакви субсидии за местната власт, която не приватизира на публични търгове в кратък срок поне 10% от притежаваната от нея собственост, най-вече притежаваните от общините жил. фондове.
7. Намаляване с поне 20% на минималната работна заплата или приемане на закон, който да постави таван на нарастването й - инфлацията.
8. Приемане на закон, който да задължава правителството, когато поема регулаторни ангажименти пред ЕС или ги изпълнява, да приема минимално допустимите според съответното вторично законодателство ангажименти.
9. Правителството да се бори за свободна търговия с ЕС.
10. Премахване на ценовия контрол над всички стоки и услуги, включително върху цените на лекарствата. Освен че е икономически неефективен, той е и противоконституционен.
11. Реформа на ЗУТ, чрез намаляване на дискрецията.
12. Разформироване на всички съсловни корпоратистки монополни организации, освен единствено допустимата според КРБ - адвокатурата.
13. Отмяна на 95% от ЗЗДискр. и 50% от трудовото законодателство, въвеждане на право на уволнение ad nutum.
14. Либерализиране на навлизането във професии, като се премахнат значителна част от регулаторните изисквания.
15. Строг контрол - чрез ограничаване на законовите им правомощия - над местната власт - която не е нищо друго освен развъдник на социализъм.
16. Прилагане на американския модел за взаимна солидарност при складирането и обезвреждането на отпадъци от радоаиктивни вещества към проблемите на боклука у нас.
17. Намаляване до европейския минимум на земеделските и другите субсидии.
18. Въвеждане на образователни и здравни ваучъри, така че родителят или гражданинът да може да избира училището (частно или държавно) или зравното заведение, в което да се лекува. Тези, който не могат да издържат на конкуренцията и са отбягвани от потребителя, да се обяват в несъстоятелност.
19. Строги наказание за нарушаването на обществения ред при протести и др. форми на "обществено неподчинение". Реформа на ЗСММ.
20. Намаляване на бр. на нар. представители на 200.
21. Приемане на правило, че при създаване на какъв и да е нов държ. орган, в него не може да бъде назначаван или избиран нар. представител, както и когато възнаграждението за слежба в съществуващ такъв се е увеличило.
22. Премахване на всички противоконституционни особени юрисдикции - КЗК, КЗДискр и др.
23. Несменяемост на съдиите от момента на назначението им.
24. Изважнане на прокурорите и следователите от "съдебната власт". Дали и къде ще са няма значение, но съдиите не могат да бъдат назначавани, понижавани, наказвани или освобождавани от длъжност от същия орган, който назначава, понижава, наказва или освобождава от длъжност прокурори и следователи, особено ако в него участват прокурори и следователи.
25. Реформа на НПК и АПК в частта за касац. производство по посока приемане на модела на ГПК (нов), с цел обекчаване работата на ВКС и ВАС.
26. Вевеждане на мълчаливото съгласие като общо правило.
27. Връщане на правилото на чл. 2а ЗНА (отм.) за общественото обсъждане на подз. норм. актове като условие за законосъобразното им издаване.
28. Изменение на КРБ в чл. 120, ал. 2. Премахване на всички необжалваеми адм. актове.
29. Въвеждане на обезщетение за всякакви regulatory takings и особено във връзка със ЗЗТ, ЗУТ и ЗпамКулт.
Общо-взето за това се сещам на пръв поглед.
Доста са ми възраженията, но особено ме стряска точка 10. Значи ли това, че "Софийска вода" ще може да определя каквито си иска цени?
Краткият отговор е "да".
на разговорен език е още по-просто.
форматът си го определяй сам,но не ме прави на дребно глупак тук.
Мда, нека погледнем към изказването на определено интелигентния мъж д-р Николай Михайлов:
“Вижте, ако ние нямаме разноезичие вътре в партията на г-н Иван Костов, това означава да я дефинираме действително като легализирана по Закона за вероизповеданията”.
Човекът го е казал с думи прости. ПАРТИЯТА НА Г-Н ИВАН КОСТОВ. Следователно всякакви опити да се съживи мъртвеца са а приори обречени. Лидерските организации нямат дълъг живот в политиката. Това се доказа неколкократно в България. Партията на г-н Иван Костов е обречена да умре. Както ще умре и ГЕРБ.
Вината на господина Иван Костов, който си завъдил партия, е че уби десницата. Той унищожи марката и политическия символ ОДС и сега е негов да умре политически.
Амин!
Не е важно дали партията е на г-н Костов, а дали има стойностни предложения.
"Нелидерските" партии - ако такива изобщо са възможни - са партии на безличията; личността е решаващия фактор в обществения и политически живот. Ако лидерските партии ще "умрат" - нищо не е вечно в този живот! - то нелидерските изобщо не могат и да се пръкнат...
Albert,
С немалка част от 29те тезиса съм изцяло съгласен.
Също на пръв поглед обаче (вторият може да се забави не поради липса на интерес, а на време!), веднага бих задал следните въпроси (по отделни тезиси):
9. Правителството да се бори за свободна търговия с ЕС.
С какво "свободна търговия с ЕС" се различава от съществуващия единен пазар и не е ли тази "свободна търговия" факт след присъединяването ни към ЕС.
10. Премахване на ценовия контрол над всички стоки и услуги, включително върху цените на лекарствата. Освен че е икономически неефективен, той е и противоконституционен.
Както вече беше споменато - как се отнася това към съществуващите монополи (Соф. вода и прочие) и олигополи (точно на пазара на лекарствата напр.)?
12. Разформироване на всички съсловни корпоратистки монополни организации, освен единствено допустимата според КРБ - адвокатурата.
Защо пък освен тази?
15. Строг контрол - чрез ограничаване на законовите им правомощия - над местната власт - която не е нищо друго освен развъдник на социализъм.
Развъдник на какво е силната централизирана власт?
17. Намаляване до европейския минимум на земеделските и другите субсидии.
Кое те кара да мислиш, че и сега не са на минимума?
Направи, моля те, сравнение на земеделските субсидии за България и Румъния с тези на старите страни-членки и новите от 2004та (напр. Полша и Унгария).
23. Несменяемост на съдиите от момента на назначението им.
Резултатите от самоцелното спазване на това правило вече ги видяхме и определено не са цветя и пролетни химни. Т.е. само по себе си нито е достатъчно, а още по-малко е панацея.
Толкоз засега.
@ Belomore.
9. Правителството да се бори за свободна търговия с ЕС.
Извинявай, не се изразих достатъчно ясно. Имах предвид правителството да се бори с ЕС, за да може ЕС да преразгледа търговската си политика по отношение на ТРЕТИ страни, като намали или премахне митата.
Понастоящем между държавите от ЕС освен зона за свободна търговия има и митнически съюз по отношение на трети страни, т.е. ръцете ни са вързани съдействието на Брюксел.
10. Премахване на ценовия контрол над всички стоки и услуги, включително върху цените на лекарствата. Освен че е икономически неефективен, той е и противоконституционен.
По отношение на олигополите аз съм 100% против за какъвто и да е ценови контрол, а по отношение на "монополите", както ги наричаш (става въпрос за фактически монополи, но монопол е и Ела Фицджералд, защото само тя може да пее така), съм 90% против. Аргументите си черпя от Р. Епщайн. Как прогресивните пренаписаха конституцията, Р. Борк. Антитръстът. Политика във война със самата сабе си, и Ф. Хайек, Конституция на свободата.
Противоконституционстта следва от чл. 19 КРБ.
12. Разформироване на всички съсловни корпоратистки монополни организации, освен единствено допустимата според КРБ - адвокатурата.
Защо пък освен тази?
Защото нея КРБ я допуска, а съществуването й има силна историческа традиция.
15. Строг контрол - чрез ограничаване на законовите им правомощия - над местната власт - която не е нищо друго освен развъдник на социализъм.
Развъдник на какво е силната централизирана власт?
На преобладаващите към даден момент мнения и обществото и най-вече сред "елита". Общините обаче понастоящем са защитени от конкуренция една срямо друга, а регламентацията на публичните финансите и законовите правомощия са 95% стимул за харчене, високи данъци и такси, разрешителни режими, корупция и липса на реформи.
17. Намаляване до европейския минимум на земеделските и другите субсидии.
Кое те кара да мислиш, че и сега не са на минимума?
Имах предвид да се премахнат напълно, освен ако няма някакъв задържетелен европейски минимум (подобно на минимума на ДДС-то) или да останат само субсидиите по линия ЕС.
23. Несменяемост на съдиите от момента на назначението им.
Резултатите от самоцелното спазване на това правило вече ги видяхме и определено не са цветя и пролетни химни. Т.е. само по себе си нито е достатъчно, а още по-малко е панацея.
Тук си в грешка. Никога при действието на КРБ 1991 г. (пък и преди това) съдиите не стават несменяеми със самото си назначение. Което е голяма пречка за независимост. Друг е въпросът, че преди назначаването проверката за професионална компетентност и морални качества трябва да е 10 пъти по-силна отколкото сега като за начало.
ПАРТИЯТА НА Г-Н ИВАН КОСТОВ
Да по-добре е Партията на Иван Костов, отколкото ПАРТИЯТА НА АХМЕД ДОГАН или ПАРТИЯТА НА СЕРГЕЙ СТАНИШЕВ, последното звучи като БЛОгЪТ НА ЖОРЖ ГАНЧЕВ!
Аз рядко казвам, аз съм член на ДСБ, а казвам, че съм Костовист, и е така.
Май настъпих по мазола г-н Радан Кънев със статията си понеговия случай та така се умълча. :-)
Бягството от дискусии винаги е признак за нечиста съвест...
Малко почивка, малко почивка. Чист въздух и домашни домати. Всекиму е от полза...
А иначе смятам да се посветя на готварския блог - разтоварващо е и няма нужда да споменавам г-н Борисов.
Публикуване на коментар