вторник, 12 февруари 2008 г.

Stadtluft macht frei - 4 или противоречиво за Амстердам


С огромно закъснение възобновявам репортажите си от големите градове на Рейнска област, в които имах щастието да се помоткам наскоро. Амстердам е толкова "култова дестинация", че чак се чудех дали да пиша за него, или да приема, че "всичко е изписано". В интерес на истината, моето мнение за града не съвпада с това на повечето ми приятели, макар - признавам - никой не би останал безразличен към великолепната му и твърде отличителна архитектура:



Извинявам се за лошите снимки, но апаратът беше мокър в следствие на отвратителния леден дъжд. Той - дъждът - май е обичайно явление там...


Интересно е, че всяка фасада е уникална, а стилът все пак не може да бъде объркан. Централната част на града е просто възхитителна. Разхождахме се часове въпреки отвратителното време.



Още фасади и - естествено - ченегета на велосипеди. Това не е нещо странно в западната част на Европа, но холандците са го превърнали в символ. Приятно е да видиш усмихнат млад полицай(ка) с добро телосложение...


Долното е намигване за читателите, които знаят гимназиалния ми прякор:


Насетне мога да кажа, че впечатленията ми от Амстердам са противоречиви. Дразнят ме хилядите магазинчета за туристическа ширпотреба, запалките с форма на пениси и тениските с Боб Марли, сувенирите от "червените фенери" и надпис I survived Amsterdam. В никакъв случай не искам да морализаторствам, аз харесвам Боб Марли, имам си и пенис, но не харесвам безвкусицата...

Ето още един пример за вездесъща безвкусица, и то опасна:


Опасна, доколкото зад смешния дивак се крие изключително угодна бирария с прекрасна обстановка и изключително разнообразие от прекрасни бири на сносни цени....


Разбира се, тесните улички на стария Амстердам крият немалко приятни местенца. Повечето от тях са пренаселени с твърде пияни млади люде, които искат да "опитат от всичко". Аз отдавна не искам да опитам от всичко, и все пак опитах доста от позволеното на един турист. Не бих казал, че се сблъсках с много новости...

Бях пушил трева и преди, само дето не е било толкова законно... И бардак бях виждал, но не бях правил туристическа обиколка из квартала с бардаците. Не бях виждал и жени на витрина, но за това ще поговоря по-сериозно.

Аз съм наясно, че няма власт, която да е "преборила" проституцията. За добро или лошо, не се наемам да кажа, но проституцията под различни форми е процъфтявала и при Инквизицията, и при комунистите, и при аятоласите. Писал съм и преди за нуждата от законодателно, нормативно уреждане на тази дейност. Дали уредбата е насърчителна или ограничителна, това е същностен политически въпрос. Досегашната уредба в Амстердам беше насърчителна и аз не останах във възторг поне по три причини:

Първо, обстановката в "червените фенери" е угнетителна. Твърде gangsta за моя вкус - на всеки ъгъл сутеньор те привиква, смугли мОмци ти предлагат не-дотам-легализирана-дрога, а мнозинството съмнителни мъжаги около витрините те гледат ако не заплашително, то поне с презрение.

Второ, идеята за жени на витрини и светещи надписи с подробно описание на видовете плътски услуги ми въздейства потискащо. Вулгаризирането на интимността и женската красота нито ме възбужда, нито предизвиква естетическа наслада. Аз съм видял доста голи жени през живота си, в това число и жени, които са получили пари, за да бъдат голи. Очевидно е отминала възрастта, в която присъствието им на витрина би ми се сторило вълнуващо или интересно.

Трето, и това е сериозна отговорност на мъжа - потребител на подобни съмнителни "услуги", в криминалната обстановка на "червените фенери" е твърде неясно колко от момичетата предлагат услугите си доброволно и колко - под натиска на някой пазарджишки тарикат...

Накратко - когато прочетох, че общината в Амстердам започва реализацията на план за "закриване" на квартала, не изпитах разочарование. Споделям повечето мотиви на кметската управа. Разбира се, тяхната отговорност е да не допуснат ескалация на консервативните мерки, която да доведе до нелегална проституция. Защото всеки софиянец може да им каже, че разцветът на нелегалната проситуция е гадост...

2 коментара:

Анонимен каза...

Предполагам, че мерките ще са главно урбанистични.
Преди 6-7 години в Антверпен все още се виждаха въпросните витрини, макар и попритиснати от нови офис сгради. Сега не можеш да познаеш къде са били.

Радан Кънев каза...

Доколкото знам, идеята е да се запази изцяло кварталът, без да се строят нови сгради.