понеделник, 23 март 2009 г.

След "старите кучета" идва ... сериозен политически дебат

Вчера ми се запали мейла.

Статията на в-к Капитал - "Кой идва след старите кучета" май не остави никой равнодушен.

Реакциите бяха най-вече по повод на думите на Пепи Николов:

Смята, че ДСБ са консерваторите в България, и изброява трите кита на консервативната политика - капитализмът, патриотизмът и църквата. Самият той е противник на узаконяването на съжителството, противник на гей браковете, "за абортите съм на леко по-балансирана позиция, но отново съм критичен".

Не се учудвам, че много хора ме потърсиха по този повод. Известно е, че аз не стоя на същите позиции по тези въпроси. Пък и съм убеден, че сред нашите привърженици има особено разнообразие от становища. Ние сме единни за ролята на ченгетата, за контрола върху службите, за подслушването, за външната политика, за социалната политика и рефромите в образованието и здравеопазването.

Фотограф: Цветелина Ангелова, "Капитал"

А по други въпроси водим разговори (често доста задълбочени и интересни).
Но не виждам защо трябва да стреляме по човека, който опитва да започне дебата и честно излага позицията си.

Идва време в България да се водят тези разговори - за съжителството, за правата на гей-двойките, за абортите.

Ако "старите кучета" осъществиха приватизацията и административната реформа, започнаха здравната и образователната реформи, сложиха началото на нова социална система, политиката не свършва с това.

Първо - има още една много важна задача, за да говорим за "Края на прехода" - истинска и дълбока реформа на сектора за сигурност и правосъдната система. Нова дефиниция на понятието на "сигурност" и нови форми на политически и обществен контрол върху репресивните служби.

И второ - политиката не свършва с реформирането на социалистическата ообществена система. Нормалната "политика" сега започва. И е съвсем естествено да започнем разговора по споменатите теми.

Така че ДСБ не е партия на методистите от Алабама, нито партия на кореняците-софиянци (Преди повече от година писах един текст за прекомерното вторачване на ДСБ в наследствен "елитизъм". Искам само да припомня, че дядовците, с които се гордеем, в общия случай НЕ СА РОДЕНИ В СОФИЯ, тук само са умрели някои от тях. И ако има повод за гордост, той е именно, че са изминали дълъг път, а не че са се родили в прилична махала).

ДСБ е партия, която не се страхува да води деликатен и сериозен политически дебат. Затова съм в ДСБ, а не защото съм някакъв Dixie консерватор :)

Но това не пречи да разведря читателите с една класичека Dixie песен от 70-те:






24 коментара:

Комитата каза...

А не трябва ли първо да съборим тройната коалиция, преди да водим такива дебати? Защо ми се струва, че ако не я съборим, тези дебати ще си останат само по кръчмите и кафенетата...

Нервната акула каза...

Според мен е добре да има такъв дебат, защото позицията по тези въпроси е решаваща за много хора, които все още се колебаят за кого да пуснат гласа си.

Радан Кънев каза...

Aз съм по-близо до позицията на Нервната акула. Има много хора, за които тези теми са първостепенни, не отстъпват по важност на смяната на правителството.

В интерес на истината, ние вече знаем какво е склонно да направи БСП (левицата???) за правата на гей-двойките и за по-задълбочено уреждане на правото на аборт - нищо. БСП бяга от парещи теми, защото е страхлива партия колкото и крадлива партия.

ДСБ не бяга от тези разговори, но вече е повече от очевидно, че има различни позиции по тези въпроси. Според мен това е твърде естествено - дебат, който не е проведен в обществото, не е решен и вътре в партиите. Аз бих подкрепил партия, която говори, пред партия, която мълчи :)- независимо каква е позицията ми...

Анонимен каза...

Пита се, защо Радане, не си включен в статията? Жалко наистина.

Иначе от нея научих, че има "генетични седесари" от ДСБ, и като такива са естествено всичките от стара София.

Относно въпроса с позицийте около съжителството и гей-браковете. Според мен първо трябва да се реши класовия проблем "елит" - хора, без ние хората да се джавкаме един друг дали обратните имат нужда от венчило.
Пък на тази основа, в един по нормален свят, може да се обсъждат и решават и тези теми.
В този смисъл съм съгласен с Комитата от по-горе, но пък "елитът" съвсем не свършва с тройната коалиция.

Радан Кънев каза...

Иво, в материала са включени хора на доста по-високи от моите позиции. Аз си знам мястото - ако включваха всички блогъри или квартални председатели щеше да е панорамна снимка :)

Ваня Панайотова каза...

Не е добре да се включват в дебата епитети като нови лица -стари лица, млади хора - стари хора и т.н. Но е добре да се включи някаква тема в предизборната реторика, която ще отличава съответната партия. Нещо като цвят, като свежо, като различно. Това е интересно, което предлага Радан, може да се разсъждава над него. Но си мисля, че трябва да е много внимателно обмислено и поднесено, защото да не стане така, че вместо да изпишем вежди, ще избодем очи. По тези въпроси няма еднозначно мнение дори в рамките на една партия. Така си мисля...

Николай Павлов каза...

"Защото сме консерватори" by Пепи Николов :)

Unknown каза...

"Консерватизъм" означава да се запази статуквото. А всички знаем какво е положението във всички области на обществото и държавата. Затова на българската десница не и трябва консерватизъм а по-скоро реформизъм.

Belomore каза...

И аз бих подкрепил позицията на г-жа Акула и Радан - дебатът е важен, за да расте шансът моментът "след това" въобще да дойде. Пък и важно как ще изглежда този момент (възможни са и недотам оптимистични сценарии на "паднала" или просто полегнала тройна коалиция).
Важно е и за да могат повече хора да се идентифицират с позиции, а не с личности, както става в момента - с хубавите и лошите му страни (по лично мое мнение лошите са доста повече, особено в конкретния случай).

Доколко статията в "Капитал" е успешна в опита си, е съвсем друг въпрос, но е важно да се види, че там (в ДСБ в случая) има едни други хора, които трябва да станат разпознаваеми и да имат собствена политическа "аура". Дали конкретните хора могат да постигнат това и как най-добре да го направят, са още по-други въпроси, но не това е темата тук.

Unknown каза...

Аз пък си мисля, че е здравословно да има млади хора, които защитават класическите консервативни идеали - все пак говорим за партия от десния спектър. Вярно, че в България всичко е в краката нагоре, но все някога и това ще се оправи.

Анонимен каза...

За да не повтарям,моето мнение се препокрива изцяло с това на Ваня Панайотова.Но и изразявам категорично недоумение и малко яд,че Р.Кънев и Борис Станимиров не са били включени в това представяне на младите в ДСБ.Радан, в случая не става въпрос за панорамни снимки и кой ,кой е по високо в ирархията на ДСБ,а става въпрос за качества. и професионализъм.Мисля си,че един от младите хора,които трябва да бъдат избрани в следващия парламент е Радан,не че имам нещо лично спрямо останалите опазел ме Господ!Но Радан има изключителна подредена мисъл,учудващи точни познания по основни теми,зсягащи живота ни и най-вече при дебати отговаря смислено точно,избягвайки клишета и твърдо устоявайки позиции.МИЛА

Анонимен каза...

Има в момента една партия, която се държи като детска градина и всеки ден рискува да съсипе шансовете на първото смислено политическо действие от много години насам

(смислено - разбирай действие, което заплашва участието на ДПС и БСП във властта)

Та от тази партия всеки ден слушаме до обяд безумия и заяждания, а след обяд - мантрата "колко нормално и демократично е в една демократична партия да има различни демократични мнения"

Не е нормално. Тъпо е. И такава партия изглежда смешна. А председателят и изглежда инфантилно. Не може преди избори двама души от една партия да седят един до друг при Бареков и да говорят противоположни неща.Това няма как да е нормално, демократично, полезно или смислено.

Мнението е като задника - всеки си го има. Но днес не е време да се занимаваме с мненията, задниците и вариантите за тяхното приложение. Защото иначе ще продължат да ни управляват задници ... ще ми се това нетрадиционно съжителство със Сергей да приключи на тези избори. Или поне да си сменим местата с него.

Позицията на Петър е ясна, явна и не е от вчера. Нито той, нито аз настояваме или очакваме тя да бъде официална позиция на ДСБ днес. Но дебат по подобна тема вътре в ДСБ днес ще бъде единственото по-нелепо нещо от сеира в къщичката на новото личице.

Хайде да не е все нашата гимназия ecole maternelle на десния нарцисизъм. Надежда, Юруков, Н.Димов, Мартинчо...

Направете този тежък компромис, преглътнете сухите залци и не се занимавайте с бутикова политика по време на джихад.

Радан Кънев каза...

@ Теmplar - не мисля, че има такава опасност :)
Този културен приятелски разговор ще приключи днес, за утре имаме по-важна работа. А целта на разговора е само една - да не се губи подкрепа за реформаторското дясно, от никъде...

Нервната акула каза...

Само да не се получи бутиков джихад накрая.

Радан Кънев каза...

"Бутиков джихад", това ми хареса...

Все пак ако може да не е скоро, много съм чувствителен нещо към силни шумове :)

Ангел Грънчаров каза...

Аз пък, признавам си, може би щото съм стар или вече съвсем оглупял, но това за "дядовците" и "внуците" съвсем не го разбрах; ако някой може да ми го обясни, ще съм му безкрайно благодарен, щото съм иначе доста любознателен човек :-)

Затруднен съм да разбера, щото ми се чини, че дядовци имаме и ние, дето не сме родени в София или не сме учили в еди-коя си софийска гимназия, а пък ДСБ, доколкото ми е известно, не е партия на София, а е на цяла България, та по тия причини духовитостта с "дядовците" и "внуците" съвсем ми се изплъзна от уразумението?! :-(

Радан Кънев каза...

Ангеле, напълно съм съгласен с теб.

Ангел Грънчаров каза...

Г-н Кънев, радвам се, че сме на едно мнение :-)

Аз тук искам да разкажа накратко един анегдотичен момент от живота ми, който изглежда има връзка с зачекнатия въпрос за "дядовците" и "внуците".

За моя зла участ единият ми дядо се оказа "фашист", а другият - комунист (без кавички). Това изигра злокобна рол в живота ми: до 1989 г. не можех да раста в кариерата заради "лошия произход" от страна на единия ми дядо, а пък след 1989 г. - заради компрометиращите ме убеждения на другия ми дядо; при това и двамата ми дядовци бяха отдавна починали, Бог да ги прости!

Та такива ми ти работи... странно нещо е животът... в България :-)

Ангел Грънчаров каза...

Пардон за грешката в изписването на думата "анеКдотичен"...

Анонимен каза...

Радане, и аз съм разочарован от факта, че не те открих сред т.нар. нови лица. И какво означава това, че не си включен, защото си знаеш мястото?! Тук, чини ми се, скромност не е нужна, защото в теб е една от малкото ми надежди...

Радан Кънев каза...

Инди,

Тук не става дума за скромност или свенливост. Става дума за това, че (както Иво Божков правилно отбелязва) в политиката сурат и кариера се прави с труд, време и упоритост.
Ако бях на тази снимка, щях да съм парашутист (а хората на нея НЕ СА - те имат по 5 до 10 години политика зад гърба си, аз имам 2).

Има време за всичко :)

Анонимен каза...

Добър ден, господин Кънев.

Поразията вече е направена. Повече от десет години Иван Костов разправя наляво и надясно, че неговата партия, била тя СДС или ДСБ, е елитното средище на българския интелект и аристократизъм. Само не е ясно на какво отгоре, ако не се броят неколцина заблудени поради разсеяност интелектуалци, които не са се огледали по-добре къде са попаднали.

Прочетох и материала в "Капитал", който ме смрази с парвенюшката си претенциозност. Все пак на него могат да попаднат и истински интелектуалци и буржоа и много биха се смели на този политически поп-фолк. Както и на снимката, която повече отива на провинциално предприятие за шиене на сака и панталони на ишлеме за чужбина.

Знаем и за кореняците софиянци. Този град наистина благоприятства изграждането или доусъвършенстването на интелектуалеца, на човека на умствения труд, но същияат град ражда и улични гамени, както и неграмотни. Хората от снимката не са точно неграмотни, но по качество не са добри, а са подмазвачи и лозунгаджии.

Особено впечатление обаче ми направи едно старо интервю, което не знаех. Веднага правя уговорката, че всички усилено мислим как да спрем остаряването на нашите бащи и майки, за да не ни е мъчно, когато умрат. А интервюто е публикувано точно по такъв повод. Аз не четох това, а внимателно проучих описвания бит и начин на живот, създали лидера на ДСБ Иван Костов. Не се наемам да твърдя, че от такъв старт може да излезе нещо, но пък чудесно обяснява тази болезнена мания за величие на съвременното недоучило парвеню.

Ето линк към интервюто.

http://blitz.bg/article/550

Димка Гичева-Гочева каза...

Господин Кънев,
Обръщам се към Вас като към юрист и възпитаник на френска гимназия.
Бихте ли могли да ми разясните смисъла на фразата “естествена елитарност”, която един от младите господа е употребил в представянето си в “Капитал”?
Питам Ви, защото виждам, че линк към блога на въпросния млад елитен господин фигурира и на Вашия сайт.
Освен това Вие сте юрист, а нито един от представените шестима елитни господа от елита на ДСБ и от бъдещата елитна политическа класа, не е юрист.
Този млад елитен господин, роден и израснал в елитен квартал, завършил елитна гимназия и докторант на още по-елитен университет, е употребил фразата “естествена елитарност” в представянето си в “Капитал”.
Вие разбирате ли смисъла на тази фраза?
Аз я разбирам така:
1. За смисъла на прилагателното “естествена”. Прилагателното “естествена” е синоним на прилагателното “природна”. “Естество” е синоним в старобългарския език, а и в съвременния български език на “природа”.
2. За смисъла на съществителното “елитарност”. Думата “елит” във френския език като съществително събирателно превежда думата-съществително събирателно “аристои” в старогръцкия.
3. За смисъла на словосъчетанието “естествена елитарност”.

Какво излиза от тази фраза? Че у нас по природа има аристократи и демос, патриции и плебеи?
Естествено, по природа?
“Естествена елитарност”? “Природна аристокрация”? “Патриции по произход”?
Това ли получаваме на 20 година от прехода?
Според мен това най-малко е антидемократично.
Второ, то разбира се е и противоконституционно. Според Конституцията на РБ (Вие знаете според кой неин член) всички български граждани се третират от законите като равни по произход. Ако някой има намерение да промени това, кажете ни навреме, че да знаем що ни чака...
Трето и най-важно, позоваването на естественото и природното като определящо за това, че едни човешки същества са по-висши от други, си е чист расизъм.
С такива антидемократични, противоконституционни и расистки послания ли ще се обърнете към българските граждани още веднъж?
Еми, точно защото някои елитни партийци прекалиха с демонстрирането на “естествената елитарност” преди време, през 2001 г. много български граждани гласуваха за един човек, който наистина е част от европейския елит и е роднина на много европейски аристократи, а през 2005 г. друго множество български граждани гласуваха за партията с най-антиелитистката реторика. Няма как, след толкова псевдоелитарни претенции, се появи и антиелитарния бяс.
***

Пиша Ви всичко това, господин Кънев, защото дори и измъчената дясна коалиция да не успее да вкара нито един депутат в европарламента, на другия ден слънцето пак ще изгрее и Земята ще продължи да се върти.
Дори и измъчената дясна коалиция да преминe бариерата за прескачане, на другия ден след изборите за бг-парламент слънцето пак ще изгрее и земята пак ще се върти.
И пак у нас ще се събудят милиони човешки същества, които естествено и по природа са еднакви и равни, и всеки един от тях ще се отправи за насъщния хляб.
И все някой юрист, и все някой Човек ще трябва да обясни на своите съпартийци, че има едни такива простички неща като върховенство на закона и равенство пред закона.
И че българските граждани най-после трябва да престанат да бъдат делени на плебс и патриции, на аристокрация и демос, на елит и лумпени.
***

Имам и една молба към Вас,
господин Кънев,
предайте на Вашия естествено елитарен приятел,
завършил елитарна гимназия, че едно време, преди векове,
е живял един, някой си Херодот, който е написал някаква си там “История”.
И в нея пише нещо за равенството пред закона и за върховенството на закона.
В елитната гимназия, в която е учил, би трябвало да е чул къде е написано това.
Не бива ние, дето сме хора второ качество, от градове второ качество, от гимназии второ качество и от университети второ качество, да сме чели Херодот, а пък свръх-човеците от расата на “естествената елитарност” да не са чели Херодот.

***
Последното, което ще напиша, е последно по ред, но не и по важност:-)))
Много Ви благодаря, че и Вие преди време сте реагирал гневно и ядосано на тази глупост за естествения елитизъм!
Благодаря Ви.

Лъчезар П. Томов каза...

Моята прабаба е родена в София, но не смятам, че трябва да изтъкваме дискриминационно това нещо пред широката публика, консервативното говорене привлича софийските кръгове, но отблъсква широката публика, за пред нея трябва повече в стил Народна Партия - "всички, спазващи определени принципи са добре дошли"